Leiding geven aan kinderopvangteams vraagt om verder te kijken dan puur managementvaardigheden

Het aansturen van kinderopvangteams vraagt om een visie, gezamenlijke uitvoering van de pedagogische basisdoelen en het uitdragen van beleid. Vanuit een leidinggevende rol kun je dezelfde vaardigheden gebruiken als pedagogisch medewerkers op de groepen. Door te kijken naar jezelf en wat je teamleden nodig hebben om prettig en professioneel te werken, kun je:

1. Een open cultuur creëren waarin je zorg draagt voor je teamleden

Het welbevinden van je medewerkers heeft een hoge prioriteit. Elkaar kennen, weten wat er speelt en wat er nodig is om prettig in het werk te staan. Een goed persoonlijk contact leggen met medewerkers, begint bij interesse en een open luisterhouding. Je hoeft het niet altijd met je medewerkers eens te zijn. Open luisteren vraagt om het leren ontdekken wat de medewerker ervaart en wat hij of zij nodig heeft om kinderen en ouders naar jullie gezamenlijke beleid te kunnen begeleiden.

Hoe handel je sensitief responsief zonder jezelf in het contact met teamleden te verliezen?

2. Teamleden verantwoordelijkheden en vrijheden geven

Heb je een rijke variatie aan persoonlijkheden in je team? Dan waardeer je de ene pedagogisch medewerker voor zijn creativiteit, de andere voor haar zorgvuldigheid en weer een andere voor de soepele omgang met kinderen en hun ouders. Bij verschillende kwaliteiten, passen verschillende verantwoordelijkheden en vrijheden. Pedagogisch medewerkers hoeven niet allemaal dezelfde taken en rollen te vervullen. Ze kunnen elkaar prachtig aanvullen.

Hoe merken je teamleden jouw respect voor hun autonomie? Wat betekent dit voor de vrijheden en verantwoordelijkheden in je team(s)? En wat levert dit jouw locatie(s) op?

3. Kaders scheppen om de speelruimte van de vrijheid van handelen te duiden

Het geven van vrijheden van pedagogisch handelen in een kinderopvangorganisatie gaat niet zonder een duidelijk speelveld aan te geven. Jullie pedagogisch beleid geeft richtlijnen aan het handelen van medewerkers en geeft grenzen aan om de veiligheid en kwaliteit te waarborgen. Wat verwacht je van je medewerkers? Op welke manieren kunnen zij handelen naar de vier pedagogische basisdoelen? Hoe geef je speelruimte aan door kaders te scheppen?

Op welke manieren kun je grenzen & structuur bieden zodat het voldoende duidelijkheid, veiligheid en ook ruimte geeft voor het pedagogisch handelen op de groepen?

4. Informatie zo over te dragen dat medewerkers taken kunnen uitvoeren

We praten de hele dag. Je geeft informatie tijdens de teamvergadering, vertelt wanneer je de oudertevredenheidsformulieren op je bureau wilt hebben, geeft uitleg over een nieuw wenbeleid voor baby’s. Het gaat erom dat informatie zo binnenkomt bij medewerkers dat ze naar nieuwe richtlijnen, kennis, taken en opdrachten kunnen handelen.

Het toepassen van de vaardigheid praten & uitleggen lijkt zo alledaags en vanzelfsprekend. Toch blijkt het niet altijd eenvoudig te zijn. Hoe laat je de informatie zo aansluiten dat medewerkers er prettig mee aan de slag gaan?

5. Op inspirerende wijze ontwikkeling van medewerkers in gang zetten én houden

Leidinggeven door te inspireren. Word je daar vrolijk van? Of weet je jouw weg hier nog niet zo in te vinden? Zorg dat je ontwikkeling niet alleen faciliteert, maar dat je de bevlogenheid en kwaliteiten van je medewerkers naar boven haalt. Wat is er meer stimulerend dan teamleden die het beste uit elkaar naar boven halen? Als leidinggevende ben je de sleutel tot ontwikkeling in je team. Jij kunt de aanzet geven tot een groeimindset in je team, van en met elkaar leren en het doorontwikkelen van talenten en positief pedagogisch handelen. Zo krijg je energie van elkaar.

Er zijn veel verschillende mogelijkheden om van en met elkaar te blijven leren in de kinderopvang. Op welke manieren doe jij aan ontwikkelingsstimulering met je pedagogisch medewerkers?

6. De samenwerking van teamleden bevorderen

Er worden veel cursussen over gegeven en er zijn boeken over vol geschreven: groepsdynamische processen in teams. Teamleden beïnvloeden elkaar, als leidinggevende kun je invloed uitoefenen en er zijn verschillende fasen en stappen in samenwerkingsrelatie. Of je nu veel verschillende persoonlijkheden in je team hebt, of dat er veel overeenkomsten zijn, het valt niet altijd mee om de neuzen in dezelfde richting te laten wijzen en teamleden fijn met elkaar te laten samenwerken. Toch is dat belangrijk voor de sfeer op je locatie en de kwaliteit die je met elkaar biedt.

Hoe begeleid jij de interacties tussen pedagogisch medewerkers zodat er een prettige werksfeer en samenwerking in je team is?

Verdiepen in je managementvaardigheden door te kijken hoe je zelf de interactievaardigheden kunt toepassen?

De online cursus ‘Interactievaardigheden voor leidinggevenden in de kinderopvang’ geeft je opdrachten, voorbeelden en inzichten. En helpt je om jouw leiderschapstaken en -rollen te verbinden met het werk van pedagogisch medewerkers.

Verbind de vaardigheden van locatiemanagers & pm-ers

Hieronder vind je een basisopdracht van de cursus ‘Interactievaardigheden voor leidinggevenden in de kinderopvang’.

Weet jij alle taken (links) te verbinden met de zes interactievaardigheden (rechts)?

Welke taak past bij de vaardigheid ‘Ontwikkelingsstimulering’? Vul het eerste woord in bij bestelling van de cursus en krijg tot 10 maart 35 euro korting op de volledige of uitgebreide variant. 

Deze actie geldt niet voor losse modules of andere cursussen dan ‘Interactievaardigheden voor leidinggevenden in de kinderopvang’ van Opvoedprikkels.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen en het privacybeleid van Opvoedprikkels: Ook om gebruik te maken van de webdiensten van Opvoedprikkels, is toestemming voor cookies en andere privacy-gerelateerde zaken op internet nodig. Hierbij informeert Opvoedprikkels over dit beleid.  Welke persoonlijke gegevens we verzamelen en waarom we die verzamelen Reacties Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie. Media Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien. Contactformulieren & Cookies Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je een account hebt en je logt in op deze site, slaan we een tijdelijke cookie op om te bepalen of jouw browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met jouw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van jouw account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen. Ingesloten inhoud van andere websites Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, etc.). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere website heeft bezocht. Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website. Analytics Hoe lang we jouw data bewaren Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen. Met wie we je data delen Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spamdetectie service geleid worden. Om de website en online leeromgeving toegankelijk te maken, maakt Opvoedprikkels gebruik van derde partijen die persoonlijke informatie kunnen ontvangen. Bovenstaande data kan ook worden verzameld door Divi https://www.elegantthemes.com en haar derde partijen, webhosting en e-maildiensten Strato https://www.strato.nl, Nieuwsbrieven systeem Laposta, Betaalservice Mollie wat o.a. iDeal betalingen mogelijk maakt, e-learning management systeem Easygenerator, deze diensten maken ook gebruik van derde partijen. Indien u reacties plaatst op deze website of wanneer u informatie deelt via de online omgeving, wees u zich er dan van bewust dat - ondanks dat Opvoedprikkels uw privacy zoveel mogelijk beschermt door informatie niet zonder uw toestemming zal delen - er ook overige partijen betrokken zijn. Wilt u geen online contact, dan kunt u reacties, opdrachten, vragen etc. ook altijd per post met Opvoedprikkels delen. Voor de online leeromgeving kunt u de opdrachten ook altijd zelf in een eigen notitieboek of tekstverwerker verwerken. Welke rechten je hebt over je data Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligingsdoeleinden. Contactinformatie Opvoedprikkels Marleen Kerstens Bladelstraat 43, Arnhem E-mail: info@opvoedprikkels.nl

Sluiten