Train-de-trainer
Het grote interactiespel voor de kinderopvang 

online train-de-trainer
live oefengroepjes en/of persoonlijke training
trainershandleiding
spelbenodigdheden: situatiekaarten & dobbelsteen

spelmat (optioneel)

Hoofddoel van deze train-de-trainer

Pedagogisch professionals trainen tot spelbegeleiders, zodat zij vaardigheden & materialen krijgen om pedagogisch medewerkers in de kinderopvang te coachen in de zes belangrijkste vaardigheden.

Train-de-trainer

De train-de-trainer van ‘Het grote interactiespel kinderopvang’ bestaat uit twee delen
1) Online deel
2) Oefengroep en/of persoonlijke training

Je oefent met het toepassen van de vaardigheden op alledaagse, soms lastige, herkenbare praktijksituaties. Omdat je na deze train-de-trainer de spelmethode gaat begeleiden, oefen je hier ook in jouw rol als spelbegeleider. Je neemt daarin een coachende rol aan en oefent met o.a. groepsdynamiek, leerstijlen en je eigen attitude.

Online

Hier leer je de basis van de spelmethode. Ik laat je zien hoe je het interactiespel kunt gebruiken voor groepen van 3 – 8 deelnemers, 8 – 12 deelnemers en in individuele coaching van pedagogisch medewerkers. 

Je gaat direct op een interactieve manier aan de slag met de leervorm die achter het spel schuil gaat. Zo ontdek je wat je van pedagogisch medewerkers kunt verwachten als je het spel gaat begeleiden. Ook krijg je zicht op jouw rollen als spelbegeleider.

In verschillende opdrachten leer je hoe je met het spel kunt inspelen op verschillende niveaus van deelnemers en hoe je met elkaar de verdieping kunt opzoeken. Dit is met name fijn als je de situaties uit het interactiespel regelmatig gaat gebruiken in coaching, tijdens werkoverleg en in teamvergaderingen, of wanneer je een ervaren team hebt. 

Geschatte tijd: 1 ,5 – 2  uur

Praktijk: oefengroep / persoonlijke training

Je krijgt natuurlijk ook de gelegenheid om te gaan oefenen met de spelmethode voor je werkelijk met pedagogisch medewerkers aan de slag gaat. Daarvoor heb je keuze uit twee mogelijkheden

1) Oefengroepje: een ervaren en kundig spelbegeleider-trainer gaat met je opzoek naar een geschikt moment om in een groepje aankomend spelbegeleiders te oefenen. Voor je met het interactiespel begint, oefen je eerst met de voorbereidende opdrachten. Daarna ga je met je groepje aan de slag om te oefenen hoe het is om speler te zijn & hoe het is om spelbegeleider te zijn.

2) Individuele training: Vanwege persoonlijke omstandigheden kan ik (Marleen) op dit moment weinig tot geen live trainingen geven. Ben je een geoefend trainer of docent, dan kan ik je wel via online contact zoals Skype laten oefenen zoals we anders in een oefengroepje zouden doen. Kies je voor deze variant, dan krijg je extra voorbereidingswerk. 

Geschatte tijd: 3 – 4 uur

Trainershandleiding

De trainershandleiding en situatiekaarten vormen de basis van dit interactiespel. De handleiding is een ondersteuningsmiddel. Het voorziet je in 6 mogelijke reacties op alle 40 situaties, zodat je spelbegeleiding niet vast loopt als je er met elkaar niet uitkomt.

De handleiding geeft je ook reflectievragen op situaties, zodat je met elkaar verdieping kunt opzoeken.

Je leert met de trainershandleiding werken & tegelijk om de reacties in de handleiding te bevragen. Op die manier laat je jouw deelnemers goed kijken naar situaties en reacties. Je leert hen dat het niet alleen uitmaakt of je wel of niet gebruik maakt van een bepaalde vaardigheid maar dat daarbij: omgeving, prikkels, ontwikkeling, stemgebruik,  etc. er ook toe doen.

Oefenen met praktijksituaties

Samen met de trainershandleiding vormen de situatiekaarten de basis van de methode. In het basisspel zijn er 40 situatiekaarten. Op elk van deze kaarten staat een situatie beschreven.

Je kunt de situatiekaarten door elkaar gebruiken, maar ook met thema’s werken. Denk bij de KDV versie bijvoorbeeld aan:
• Activiteiten
• Gevoelens
• Kan een kind stout zijn?

Waarom een spelmethodiek?

Spel biedt coaches, trainers en docenten de mogelijkheid om pedagogisch medewerkers uit te nodigen tot:
Plezier. Spelen doe je samen en vanuit dit spel kunnen je deelnemers van & met elkaar leren.
• Interactief lerenJe houdt medewerkers betrokken tot elkaar en tot hun eigen leerproces.
• Implementatie. Samen de vaardigheden actief in blijven zetten
• Versterking leerprocesHet spel brengt theorie en praktijk naar elkaar toe, zodat medewerkers zich bewust worden van hun eigen pedagogische omgang met de kinderen en naar welke interacties ze kunnen toewerken.
• Positief werken aan pedagogische kwaliteitHet grote interactiespel helpt je om medewerkers positief te laten kijken naar alledaagse situaties in de groep.

Na deze train-de-trainer

Wanneer je de online training & het praktijkgedeelte hebt gevolgd:
• Kun je het spel vanuit een ervaringsgerichte insteek begeleiden. Je biedt pedagogisch medewerkers ruimte voor het formuleren van eigen reacties. 
• Vanuit verworven kennis van voorkeursvaardigheden, nodig je jouw deelnemers uit ook te experimenteren met vaardigheden buiten de (natuurlijke) voorkeuren.
• Weet je te differentiëren tussen medewerkers, zodat ieder op zijn eigen niveau tot leren komt.
• Kun je variatie & verdieping in het spel brengen, zodat het langere tijd een prettig middel is om mee te werken.
• Weet je vanuit de pedagogische vaardigheden zelf reacties te formuleren op de situatie.

• Weet je Het grote interactiespel een plaats te geven binnen je coaching / training / workshops / overlegmomenten / opleiding.

Materialen. Let op: de spelmat is optioneel

Na afloop van de online training & het praktijkdeel ontvang je een certificaat van deelname met licensie voor het spelbegeleiding van Opvoedprikkels en krijg je de materialen:
• Trainershandleiding
• Situatiekaarten
• Dobbelsteen behorende bij de interactievaardigheden (deze hebben in het spel hun eigen kleur gekregen)

Let op: de spelmat blijkt lang niet altijd te worden gebruikt en is inmiddels optioneel geworden.

Train-de-trainer Interactiespel

door

Marleen Kerstens

Pedagoog & Ontwikkelaar van deze spelmethode

In deze train-de-trainer laat ik je zien hoe je de interactiespelmethodiek kunt inzetten om pedagogisch medewerkers te coachen in de zes belangrijkste vaardigheden. In de training krijg je twee rollen:

A) De rol van deelnemer (speler)

B) De rol van spelbegeleider

Je oefent met beide rollen, zodat je goed beslagen ten ijs komt wanneer je ‘Het grote interactiespel’ gaat inzetten in de begeleiding van pm-ers

Doelgroep train-de-trainer: 

De cursus is op HBO-niveau. Het is belangrijk

dat je gedegen kennis en ervaring hebt met de begeleiding van pedagogisch medewerkers.
Voor deze train-de-trainer komen in aanmerking:

  • Pedagogisch coaches (afgeronde training)
  • Docenten pedagogiek
  • Leidinggevenden in de kinderopvang met pedagogische kennis en ervaring op minimaal hbo-niveau
  • Trainers pedagogiek (hbo-niveau)

Vraag & Antwoord

Wanneer start de cursus & hoe lang heb ik de tijd voor het online deel?

De online training start op verschillende momenten in het jaar. De eerste in 2019 staat gepland op 4 maart. Je kunt 3 maanden over de training doen. Belangrijk is om goed voorbereid te zijn op je praktijkdeel. Voor die tijd moet de training dus zijn afgerond. Zorg dus dat je de praktijk na de online training wordt gepland.

Kan ik met meer collega's deelnemen?

Jazeker! En meld je je aan met 5 of meer deelnemers dan kan een trainer naar je toe komen. Handig, als je oefengroep zo al gevormd is 😉

Ben je van plan om samen te gaan werken met de materialen? Dan kan ik jullie een materiaalkorting geven. Mail dan naar: cursus@opvoedprikkels.nl (Marleen)

Ik wil met een oefengroepje oefenen. Hoe lang duurt het voor ik mijn praktijkdeel kan doen?

Ik kan niet precies voorspellen hoe lang het duurt voor je met een oefengroep mee kan doen. De trainers plannen zelf en in overleg met de aanmelders wanneer zij een oefengroep geven. Natuurlijk moet het niet langer dan 3 of 4 maanden duren voor je aan de beurt bent. Kom je er niet uit, dan ben ik je aanspreekpunt. Mail dan naar cursus@opvoedprikkels.nl (Marleen)

Waarom werk je voor de oefengroepen met andere trainers?

Mijn dochter is ernstig ziek. Door haar ziekte zijn we regelmatig in het ziekenhuis en dat is niet altijd op geplande momenten. Ik werk ook het komende jaar minder om er voor haar en de rest van mijn gezin te kunnen zijn.

Enkele enthousiaste en ervaren trainers verzorgen de oefengroepen. Ik koppel je met een trainer zodra ik weet waar je woont/werkt en binnen welke tijdsperiode je het liefst je praktijkdeel zou willen doen.

Waarom is persoonlijke begeleiding alleen voor geoefende pedagogische trainers en docenten?

Ik vind het belangrijk dat je zowel de rol van speler / deelnemer als die van spelbegeleider goed kunt oefenen in de praktijk voordat je groepen pedagogisch medewerkers gaat begeleiden met dit spel. Dit helpt jezelf ook echt in je voorbereiding. Oefengroepjes worden vaak als waardevol en inspirerend gezien en is het een leuke manier om jouw nieuwe taak als spelbegeleider te starten. Het liefst heb ik dat zoveel mogelijk aankomend spelbegeleiders kiezen voor een oefengroep en dat je dit zeker doet als je nog geen ervaren pedagogisch coach of trainer bent.

Wat als ik er niet uitkom met de trainer?

De trainers die ik uitgekozen heb om deze oefengroepjes te verzorgen zijn pedagogisch ervaren en prettige mensen. Kom je er toch niet uit? Stuur dan een e-mail naar: cursus@opvoedprikkels.nl dan kijk ik (Marleen) samen met je naar een beter passende oplossing voor jou.

Het antwoord op mijn vraag staat er niet bij

Heb ik nog geen antwoord op al jouw vragen gegeven, stuur dan een e-mail naar Marleen via cursus@opvoedprikkels.nl

Heb je nog vragen?

Heb je nog vragen? Ik spreek je graag!

Veel plezier met de cursus!
Hartelijke groet, Marleen

 

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies ". Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen en het privacybeleid van Opvoedprikkels: Ook om gebruik te maken van de webdiensten van Opvoedprikkels, is toestemming voor cookies en andere privacy-gerelateerde zaken op internet nodig. Hierbij informeert Opvoedprikkels over dit beleid.  Welke persoonlijke gegevens we verzamelen en waarom we die verzamelen Reacties Als bezoekers reacties achterlaten op de site, verzamelen we de gegevens getoond in het reactieformulier, het IP-adres van de bezoeker en de browser user agent om te helpen spam te detecteren. Een geanonimiseerde string, gemaakt op basis van je e-mailadres (dit wordt ook een hash genoemd) kan worden gestuurd naar de Gravatar service indien je dit gebruikt. De privacybeleidspagina kun je hier vinden: https://automattic.com/privacy/. Nadat je reactie is goedgekeurd, is je profielfoto publiekelijk zichtbaar in de context van je reactie. Media Als je een geregistreerde gebruiker bent en afbeeldingen naar de site upload, moet je voorkomen dat je afbeeldingen uploadt met daarin EXIF GPS locatie gegevens. Bezoekers van de website kunnen de afbeeldingen van de website downloaden en de locatiegegevens inzien. Contactformulieren & Cookies Wanneer je een reactie achterlaat op onze site, kun je aangeven of je naam, je e-mailadres en website in een cookie opgeslagen mogen worden. Dit doen we voor jouw gemak zodat je deze gegevens niet opnieuw hoeft in te vullen voor een nieuwe reactie. Deze cookies zijn een jaar lang geldig. Indien je een account hebt en je logt in op deze site, slaan we een tijdelijke cookie op om te bepalen of jouw browser cookies accepteert. Deze cookie bevat geen persoonlijke gegevens en wordt verwijderd zodra je je browser sluit. Zodra je inlogt, zullen we enkele cookies bewaren in verband met jouw login informatie en schermweergave opties. Login cookies zijn 2 dagen geldig en cookies voor schermweergave opties 1 jaar. Als je "Herinner mij" selecteert, wordt je login 2 weken bewaard. Zodra je uitlogt van jouw account, worden login cookies verwijderd. Wanneer je een bericht wijzigt of publiceert wordt een aanvullende cookie door je browser opgeslagen. Deze cookie bevat geen persoonlijke data en heeft enkel het post ID van het artikel wat je hebt bewerkt in zich. Deze cookie is na een dag verlopen. Ingesloten inhoud van andere websites Berichten op deze site kunnen ingesloten (embedded) inhoud bevatten (bijvoorbeeld video's, afbeeldingen, berichten, etc.). Ingesloten inhoud van andere websites gedraagt zich exact hetzelfde alsof de bezoeker deze andere website heeft bezocht. Deze websites kunnen data over jou verzamelen, cookies gebruiken, tracking van derde partijen insluiten en je interactie met deze ingesloten inhoud monitoren, inclusief de interactie met ingesloten inhoud als je een account hebt en ingelogd bent op die website. Analytics Hoe lang we jouw data bewaren Wanneer je een reactie achterlaat dan wordt die reactie en de metadata van die reactie voor altijd bewaard. Op deze manier kunnen we vervolgreacties automatisch herkennen en goedkeuren in plaats van dat we ze moeten modereren. Voor gebruikers die geregistreerd op onze website (indien van toepassing), bewaren we ook persoonlijke informatie in hun gebruikersprofiel. Alle gebruikers kunnen hun persoonlijke informatie bekijken, wijzigen of verwijderen op ieder moment (de gebruikersnaam kan niet gewijzigd worden). Website beheerders kunnen deze informatie ook bekijken en wijzigen. Met wie we je data delen Reacties van bezoekers kunnen door een geautomatiseerde spamdetectie service geleid worden. Om de website en online leeromgeving toegankelijk te maken, maakt Opvoedprikkels gebruik van derde partijen die persoonlijke informatie kunnen ontvangen. Bovenstaande data kan ook worden verzameld door Divi https://www.elegantthemes.com en haar derde partijen, webhosting en e-maildiensten Strato https://www.strato.nl, Nieuwsbrieven systeem Laposta, Betaalservice Mollie wat o.a. iDeal betalingen mogelijk maakt, e-learning management systeem Easygenerator, deze diensten maken ook gebruik van derde partijen. Indien u reacties plaatst op deze website of wanneer u informatie deelt via de online omgeving, wees u zich er dan van bewust dat - ondanks dat Opvoedprikkels uw privacy zoveel mogelijk beschermt door informatie niet zonder uw toestemming zal delen - er ook overige partijen betrokken zijn. Wilt u geen online contact, dan kunt u reacties, opdrachten, vragen etc. ook altijd per post met Opvoedprikkels delen. Voor de online leeromgeving kunt u de opdrachten ook altijd zelf in een eigen notitieboek of tekstverwerker verwerken. Welke rechten je hebt over je data Als je een account hebt op deze site of je hebt reacties achter gelaten, kan je verzoeken om een exportbestand van je persoonlijke gegevens die we van je hebben, inclusief alle gegevens die je ons opgegeven hebt. Je kan ook verzoeken dat we alle persoonlijke gegevens die we van je hebben verwijderen. Dit bevat geen gegevens die we verplicht moeten bewaren in verband met administratieve, wettelijke of beveiligingsdoeleinden. Contactinformatie Opvoedprikkels Marleen Kerstens Bladelstraat 43, Arnhem E-mail: info@opvoedprikkels.nl

Sluiten